Matka pelialalle

Tekstin on kirjoittanut Mediapajalla työkokeilussa oleva Henna Rantanen. Mediapajan töiden lisäksi Henna on valmistautunut pääsykokeeseen hyödyntäen yhdistyksen työhönopastajan ja mediapajaohjaajan neuvoja.

Peliohjain, kuvituskuva.

Kesällä 2019 minut täytti tunne, että haluan elämääni jotain uutta. Olin juuri valmistunut toiseen ammattiini ja piti alkaa pohtimaan mitä oikeasti haluan ”isona” tehdä.

Olen asunut lähes koko ikäni Raumalla tai lähialueella, mutta aina sisimmässäni tuntenut selittämätöntä vetoa jonnekin toisaalle, jonnekin kauemmas.

Aikani punnitsin vahvuuksiani ja heikkouksiani, mahdollisuuksia ja jopa pääni sisäisiä vääriä uskomuksia, kunnes sain kerättyä rohkeuteni ja päätin hakea ammattikorkeakouluun. Tunsin palavaa halua valjastaa vahvuuteni taideaineissa sekä suuren kiinnostukseni tietotekniikkaan jotenkin hyödyksi.

Näin opintopolussa mainoksen ensi syksynä alkavasta englannin kielisestä pelialan koulutuksesta ja silloin lamppu päässäni syttyi!

Tiesin olevani heikko matematiikassa ja sitähän tällä alalla tarvitaan, joten aloin keskittyä sen alueen uudelleen opetteluun. Syksyllä aloin harjoitella tulevan kevään pääsykoetta varten. Lainasin kirjastosta vanhoja matematiikan kirjoja, tein alan vanhoja pääsykokeita ja yritin sisäistää mahdollisimman paljon asioita alaan liittyen mm. lukemalla alan lehtiä.

Tammikuussa 2020 alkoi yhteishaku kyseiseen koulutukseen ja laitoin hakemuksen välittömästi. Tiesin Helsingin olevan liian iso kaupunki minulle, joten ainoa looginen vaihtoehto oli siis Jyväskylä.

Korona-virus ja eristäytymiset muuttivat pääsykokeita radikaalisti keväällä 2020. Vanha tyyli pääsykokeissa joutui romukoppaan ja tilalle tuli 3- vaiheinen pääsykoe.

Ennakkomateriaalin lisäksi tuli ensimmäiseksi tehtäväksi käsikirjoittaa ja kuvata 90 sekuntia pitkä videohaastattelu itsestä englanniksi, omasta taustasta ja miksi pelialalle ylipäänsä oli hakenut. Videon kriteerit olivat tiukat ja siitä saatavat pisteet vaikuttaisivat lopulliseen pistemäärään.

Toinen vaihe piti sisällään varsinaisen pääsykokeen sähköisessä muodossa. Aikaa kokeen tekemiseen oli kolme tuntia. Kokeessa mitattiin hakijan kykyä omaksua uusia asiasisältöjä pohjautuen ennakkomateriaaliin sekä matemaattista- ja loogista päättelykykyä.

Videosta ja pääsykokeesta saadut yhteispisteet määrittelivät pääsisikö hakija viimeiselle kierrokselle, joka oli reaaliajassa tapahtuva videohaastattelu Zoom- palvelua hyödyntäen. Haastattelun tarkoitus oli mitata hakijan motivaatiota, mahdollisia erityistaitoja alaan liittyen esim. koodaustaitoja, hakijan yleistä soveltuvuutta alalle sekä englannin kielen suullisia taitoja sekä kiinnostusta pelialaa kohtaan.

Itse haastattelu kesti vain kymmenen minuuttia, jonka jälkeen jäätiin jännittämään tuloksia…

Nyt jännitämme kaikki ja pidämme peukkuja Hennalle. Toivotamme myös onnea matkaan.

wpChatIcon